2008. augusztus 30., szombat

Will Wright


The Sims játékkal foglalkozó oldalak szerintem méltánytalanul kevés szót említenek meg a mi hősünkről, Will Wright-ról. Ő hozta létre a sim világot, úgyhogy nagy köszönettel tartozunk Neki, nélküle sehol sem lennénk!:)


William Wright 1960. január 20-án született Atlanta, Georgia-ban. Az egyik helyi Montessori iskolába járt, ahol Maria Montessori pedagógiai módszerével tanították, ami a gyerekek szabad tevékenységének tudományos megfigyelésén alapul.
Szerette, hogy itt a kreativitáson, a problémamegoldó készségen és a motiváltságon van a hangsúly. Elmondása szerint SimCity bizonyos elemeit ebben az iskolában szerzett élményei ihlették, mivel itt tanulta meg a felfedezés örömét.

Gyerekként hajó, autó és repülőgép modellezés kötötte le, ezenkívül az Avalon Hill társasjátékait szerette nagyon. 10 évesen megépítette a USS Enterprise, a Star Trek képzeletbeli csillaghajó fedélzetének makettjét. Később úgy vélte, hogy ezek a korai tapasztalatok formálták játéktervezői képességét.
Apjával sokat beszélgetett más bolygókon lévő élet lehetőségéről, a NASA-ról és a csillagokról. Ekkor még űrhajós szeretett volna lenni.:)
Az űrben gyarmatokat szeretett volna létrehozni, hogy enyhítsen a túlnépesedésen és apja támogatta ezeket az ambícióit. Elmondása szerint bohém és boldog gyermekkora volt.

9 éves volt, amikor édesapja leukémiában meghalt. Ekkor édesanyja szülővárosába, Baton Rouge, Louisiana-ba költöztek, ahol a helyi püspöki gimnáziumba, az Episcopal High School-ba iratták.
Az iskolában töltött idő alatt úgy döntött, hogy ateista lesz. Ami szerintem vicces, hogy erre pont egy püspöki iskolában döbben rá.:)
Ennek az iskolának a módszereit sokkal rosszabbnak találta a Montessori módszerekhez képest, ezért a hagyományos iskoláztatás rossz benyomást tett rá. Későbbi interjúiban is megemlítette, hogy végérvényesen kiábrándult az oktatási rendszerből.

Miután 16 évesen leérettségizett, beiratkozott a Louisiana-i Állami Egyetemre, de 2 év elvégzése után átiratkozott a Louisiana-i Műszaki Egyetemre. Építészmérnökként kezdte a tanulmányait, majd gépészmérnöki szak következett, de végül a számítógépek és a robotok világa kötötte le.
Azokból a tantárgyakból kitűnő volt, amelyek lekötötték a figyelmét, mint az építészet, közgazdságtan, gépészet és hadtörténelem.
Korábbi álma az űrgyarmatosításról megmaradt és csatlakozott mellé a robottechnika iránti szeretet.

További két év után a Louisiana Tech University-nél az 1980 őszén átment a Manhattan-i The New School-ba.
Egy Greenwich Village-i lakásban élt a Balducci fölött, szabadidejében pótalkatrészek után kutatva a helyi elektronikai üzletekben.
Egy The New School-ban eltöltött év után visszatért Baton Rouge-ba, 5 év egyetemi tanulás után diploma nélkül. Egyik nyári szünet alkalmával itt találkozott későbbi feleségével, Joell Jones-al, akitől született közös kislányuk, Cassidy.
Ezidőben annyi idejét vitték el a játékok, hogy úgy gondolta, hogy akár készíthetne ő is egyet.

Az első játéka 1984-ben készült el, ami egy helikopterakció játék volt, a Raid on Bungeling Bay, amit az akkori számítógépre, a Commodore 64-re tervezett. Szórakoztatóbbnak találta viszont szerkeszteni a játékot, mint ténylegesen játszani vele és az építés is inkább kedvére való volt a rombolásnál.
Így jött létre a SimCity alapötlete.
Tanulmányait is felhasználta, a játék strukturalista dinamikáit részben két építészeti és város elméleti szakember munkája, Christopher Alexander és Jay Forrester ihlette meg.

A legnagyobb gond az volt, hogy nem talált kiadót. A befektetők és a kiadók nem találták elég meggyőzőnek a játékot, úgy gondolták, hogy ezzel nem lehet pénzt keresni, hiszen még küldetést sem tartalmaz a játék, nem lehet benne nyerni.
De Will szerint a játék lényege maga a játék és nem a győzelem.
Évekig nem talált kiadót, akik akkor elküldték, mostmár bánhatják.:)

1986-ban találkozott Jeff Braun-nal, egy befektetővel, aki azon gondolkodott, hogy belép a számítógépes játékiparba és fantáziát látott az ötletben. Ezt a találkozást hívja Will a világ legfontosabb pizza partijának.:)
Következő évben Orinda, California-ban közösen megalapították a Maxis-t. Így 1989-ben piacra dobhatták a SimCity játékot, ami a Times egy cikke után, amelyben a játékipart forradalmasító játékának nevezték, óriási sikert aratott.
Az egész világ megismerte Will nevét, akit még a NASA, a védelmi minisztérium, CIA is megkeresett, hogy rendszer szimulációkat írjon nekik. Ő azonban úgy döntött, jobban élvezi a játékfejlesztést.


A SimCity sikerét követve 1990-ben megtervezte a SimEarth-t, 1991-ben pedig a SimAnt-et, de mindkettő játék alulmúlta a SimCity sikerét.
Ennek ellenére továbbpróbálkoztak ezen a vonalon, 1992-ben kiadták a SimLife-ot, 1993-ban pedig a SimRefinery és a SimFarm került a polcokra. Egyik sem aratott nagy sikert.
Mivel ekkorra már szinte felélték minden tartalékukat, kockáztatniuk kellett és kiadták a SimCity továbbfejlesztett változatát a SimCity 2000-t. Ez ismét nagy siker lett, azonnal az eladási lista élére került.

De a Maxis nem tanulva hibájából, folytatta a sim dömpinget, így 1994-ben piacra került a SimHealth és a SimTower, 1995-ben a SimIsle és a SimTown, 1996-ban a SimCopter, a SimPark, a SimGolf és a SimTunes, 1997-ben a Streets of SimCity, 1998-ban a SimSafari, 1999-ben pedig a SimMars került kiadásra.
A Maxis ezenfelül még egy rossz döntést hozott és a tőzsdére kivitt Maxis veszteségesen zárt. Ekkor már igazán szükség volt befektetőre, így az Electronic Arts felvásárolta a Maxis-t.

Innentől indult el a sikergyár, hiszen az EA nem veszíthet..
1999-ben kiadták a SimCity 3000-et, ami ismét hatalmas sikert aratott.
Sok sikertelen projectet megszakítottak, viszont megengedték, hogy Will megvalósítsa a 90-es évek elejétől dédelgetett tervét és létrehozzák a virtuális babaházat.
Bizony ez lett a The Sims!:)

Sok kutatást végezték a játék elkészítése előtt és alatt, ami nem feltétlenül a programozással kapcsolatos, hanem építészettel, pszichológiával, emberi viselkedéssel, szokásokkal és kapcsolati rendszerekkel.
A siker ezek után nem maradhatott el és bizony nem is maradt.:)

Azóta továbbfejlesztették a játékot és megjelentették a SimCity és a The Sims sorozat továbbfejlesztett új részeit.
The Sims 2 éppen már kifutóban van és már várjuk a The Sims 3-at.
Will új játéka, a Spore pedig pár nap múlva, szeptember 5-én jelenik meg.:)



Szabadidejében a szovjet űrprogram maradványait gyűjti, ilyen relikviái például egy űrrepülő 100 fontos tolóajtaja, a Soyuz egyik ülése, vezérlőtáblák a Mir-ről, a Soyuz 23 vezérkonzolja és egyéb emlékek.

Will 2001-ben megkapta az Életmű díjat a Game Developers Choice Awards-on, 2002-ben ő volt az ötödik, akit bevezettek a Academy of Interactive Arts & Sciences-be (AIAS), 2007-ben pedig megkapta a BAFTA tagságdíjat a The British Academy of Film and Television Arts-tól, ahol első ízben adták ezt a díjat játéktervezőnek.

Ez durva fordítása volt annak a 20 cikknek, ha nem többnek, amiket olvastam és ezeket fordítottam egybe.
Nem a legszebb szóhasználattal írtam, de szerintem érthető.:)

És még egy kis érdekesség Will-ről, amit már több helyen leírtak magyarul is, de
nekem is tetszik, úgyhogy én is leírom.:)

Talán sokan látták az 1981-es, kultikus road moviet, az Ágyúgolyó futamot, mely egy valós eseménynek, az Amerikát keresztben átszelő Cannonball Run nevű illegális autóversenynek állított emléket.
Ennek az utódja volt a U.S. Express, mely 1980-ban indult útjára Brooklyn-ból Santa Monica-ba és melynek ugyanaz volt a szabálya, mint elődjének, elsőként jutni a célba, bármi áron.
A verseny főszervezője, Rick Doherty maga is indult volna a futamon, ám nem sokkal indulás előtt társa kiszállt a versenyből, így új embert kellett keresnie. Épp ott téblábolt egy másik fickó, akit szintén otthagyott a partnere, az akkor húsz éves Will Wright. Így Will és Rick összeültek egy feltuningolt Mazda RX-7-be, és nekivágtak az őrült száguldásnak.
Bár igyekeztek elkerülni a zsarukat, Indianapolis közelében mégis lekapcsolták őket 170 km/h-s sebességgel. Sikerült kimagyarázni magukat, mondván egy autós magazinnak készítenek tesztet.:)

A legjobb az egészben, hogy 33 óra és 39 perc alatt teljesítették a távot, és ezzel megnyerték az első U.S. Express-t! Ez a rekord ráadásul három évig élt, csak a széria utolsó versenyén döntötték meg.
Innen látszik, hogy Will nem az az otthonülős, számítógép előtt görnyedő stréber volt már fiatalon sem és ki tudna leginkább jó életszimulációs játékot készíteni, mint aki tudja hogyan kell élni!:)

És egy videó, amin éppen Will mutatja be az autót 1980-ban. Miből lesz a cserebogár?:)